שפר- מכון לטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחיפה והצפון

הסתגרות בני נוער

הסתגרות בני נוער

 

צמצום תקשורת של מתבגרים עם הוריהם, לרוב הנו תהליך התפתחותי תקין של גיל ההתבגרות, בו לנער חשוב לפתח זהות עצמאית נפרדת מהוריו.

יחד עם זאת הסתגרות רבה עלולה להעיד על בעיה מורכבת ויש לשים לב באם ההסתגרות של ילדכם בחדרו כוללת אחד או יותר מהמצבים הבאים:

 

1. צמצום קשרים עם חברים
2. שינויים משמעותיים בהרגלי הלמידה והציונים של ילדכם
3. צמצום ההגעה לבית הספר
4. ביטויים של עצב או בכי
5. שינויים מהירים ותכופים במצב רוח
6. שינויים בהרגלי השינה של ילדכם
7. שינויים בהרגלי האכילה של ילדכם
8. תלונות על מכאובים שונים, ללא הסבר רפואי
9. שימוש באלכוהול או סמים
10. התמכרות למחשב, קניות או הימורים
11. אמירות חוזרות הקשורות לדימוי גוף (שמן, מכוער וכו'). אמירות לגבי רצון למות או להיעלם. וכן, חתכים או פגיעה עצמית.
אמירות הקשורות למוות ו/או פגיעה עצמית יש לפנות באופן מיידי לאיש מקצוע.

 

סימנים אלו של הסתגרות, עלולים להצביע על חרדה חברתית או דיכאון סמוי.

 

דיכאון מתבגרים הנו נפוץ וחמישית מבני הנוער סובלים מדיכאון (רובם לא מאובחנים נכון וניתנת להם אבחנה של הפרעת קשב).


דיכאון בני נוער מתפתח לרוב עקב שילוב של מספר פרמטרים:
–  קשיים עם קבוצת השווים (החברים)
–  המורכבות בבניית עצמאות וגיבוש הזהות האישית
–  קשיים חוזרים בהתמודדות עם המסגרת הלימודית
–  משבר בבית– גירושי הורים ו/או קשיים כלכליים
–  שינויים הורמונאלים, המקשים על הנער לווסת את עצמו
– התפתחות החשיבה המופשטת  (מובילה למפגש עם מחשבות העוסקות בעתיד, הסיבה שאני חיי וכיו"ב)

 

ילדי כמעט ואינו מתקשר איתי ונמצא רוב הזמן בחדרו- מה עליי ההורה לעשות?
1. בירור פרטים עובדתיים– נסו לבחון במשך השבוע, בצורה אובייקטיבית ככל האפשר את מצבו של ילדכם- תיאבון, שעות שינה, הרגלים לימודיים, שינויים במצב הרוח וכיו"ב
2. תקשורת ישירה מתעניינת ואסרטיבית– חשוב לשתף את ילדכם באופן ישיר בדאגתכם ולבחון יחד עמו את מצבו. במצב בו הילד מכחיש או לא מעוניין לשוחח, יש להיות אסרטיביים ולבקש ממנו את התייחסותו לנקודת מדאיגות
3. תקשורת דואגת ומכילה– לרוב מתבגרים, מפחיתים התקשורת עם ההורים. עליכם ההורים לנסות לייצר תקשורת מכילה, רואה וחיובית לילדכם בכל אפשרות שניתן. למש, סביב ארוחות משפחתיות. פניות של הנער אליכם בבקשות שונות וכיו"ב
4. במקרים בהם ילדכם אינו מאפשר תקשורת, ההסתגרות נמשכת וקיימים שינויים בתפקודו של המתבגר, רצוי לפנות לאיש מקצוע לסיוע, המתמחה בעבודה עם מתבגרים.

 

לציין כי במידה וילדכם מבטא שיח אובדני ("הלוואי ולא הייתי כאן", "אתם שונאים אותי", "אני רוצה למות", "נמאס לי מהחיים" וכיו"ב), יש לפנות בדחיפות להערכה של איש מקצוע.
בכל שנה מדווחים על מעל ל- 6000 ניסיונות אובדניים. וסיבת המוות השנייה בגילאי 15-24 הנה אובדנות.

 

טיפול במתבגרים, דורש יידע ספציפי וייחודי. אנו במכון שפר מסייעים למתבגרים והוריהם בהתאם למודלים שפותחו ונלמדים על ידי מנהל המכון.

 

אנו כאן בשבילך
לכל שאלה– ניתן לפנות ישירות לאמיר, מנהל המכון- 0545742352 או במייל כאן.
לציין כי במקרים מורכבים מאוד,  ניתן לבקש כי אמיר, הוא זה שיערוך את המפגש.

שפר אמיר,  הנו מנהל המכון. בעל רקע של כ- 20 שנה בטיפול- בריאות הנפש והתפתחות הילד. מומחה לעבודה עם בני נוער ובוגרים צעירים. קב"ן במילואים, ומטפל מורשה של משרד הביטחון.
אמיר מכשיר, מדריך ומלמד מאות מטפלים כל שנה בטיפול בילדים, נוער ומבוגרים.

 

כל הנכתב כאן אינו תחליף לייעוץ, או טיפול רגשי, רפואי ו/או אחר

תפריט נגישות